I denne guide, vil du finde tips til, hvordan du finder en kundes difference, så du kan udligne den.
Indhold
Hvor finder jeg kundens difference? Og hvordan fjerner jeg den?
Der er gået kludder i en kundes saldo, og kunden står med en difference. Du har måske allerede returneret frem og tilbage, men du kan stadig se, at kunden har et tilgodehavende - eller omvendt. For at løse det:
Gå til kundens stamkort
I genvejene klikker du på "Kontoudtog".
I kontoudtoget ser du nu en liste, hvor du kan følge alle de posteringer, der er lavet på kunden:
På de blå tal under "Bilag" kan du åbne en kassebon - og ligeså under "Faktura" vil du kunne åbne en faktura. "Retur" vil lede dig til kassen, så du kan returnere bonen, hvis nødvendigt.
I saldoen kan du se, at kunden skylder 160 kr. I dette eksempel passer differencen med det beløb, der er lavet en faktura på, og som endnu ikke er udlignet:
I dette tilfælde skal du udligne fakturaen via kundens genvej "Faktura".
Det kan også ske, du har lavet en fejlbon. Find da den pågældende bon på kontoudtoget og klik på "Retur", der leder dig i kassen.
Hvis du har returneret en fejlbon, som du skal bogføre på nyt, gør du dette via kundens booking i kalenderen via det lille dankort-symbol. Da vil du få den rigtige behandlingsdato på bonen.
Vær obs på at klippekort og gavekort returneres på anden vis. Her kan det være en god idé at kontakte os, hvis du ikke har prøvet det før.
Guiderne omkring dette finder du her:
Udlign differencen i kassen
Hvis det er helt umuligt at se sig ud af, og du ved, der ikke skal være en difference på kunden (fx at kunden ikke skylder dig noget), da kan du også udligne differencen direkte i kassen.
I dette tilfælde går du til kassen og søger kunden frem:
Klik på 'Saldo'. I dette eksempel udfylder systemet -160 kr. i kredit. Du skal nu vælge, hvilken betalingstype, der skal modposteres på. Det kunne fx være, at kunden havde betalt med Betalingskort. Det er vigtigt, at der står 0 kr. ud for "Tilbage" i nederste højre hjørne, inden du klikker "Bogfør". Ellers vil du få en fejlbon med et returbeløb og ikke udligne differencen.
En tommelfingerregel
Hvis du er i tvivl om, hvad der skal stå i henholdsvis plus og minus på en betalingstype, er en god tommelfingerregel:
Et beløb i minus tager beløbet ud af betalingstypen
Et beløb i plus lægger beløbet ind på betalingstypen.
Er du fortsat i tvivl om, hvad der er op og ned i dit bogholderi, anbefaler vi dig til at tage kontakt din bogholder eller revisor for at afklare, hvad der skal rettes.
Husk! I CBIT tilbyder vi dig at oprette et login til din revisor helt gratis!
Har du yderligere spørgsmål til, hvordan du finder rundt i systemet, er du altid velkommen til at kontakte vores support, hvor vi er klar til at hjælpe dig med tekniske spørgsmål.


