Spring videre til hovedindholdet

Tag imod betaling i kassen

Christian P avatar
Skrevet af Christian P
Opdateret for over 5 måneder siden

Der er forskellige måder, du kan bogføre en betaling i kassen på. Denne guide beskriver og linker dig videre til relevante hjælpeartikler omkring, hvordan du korrekt tager imod direkte betaling, eller lader kunden betale på kredit (hvor en faktura oprettes). Ordet "Bogføring" vil i resten af artiklen dække over, at salget færdiggøres på knappen "Bogfør".

Indhold


Introduktion til Kassen

Først tager vi en overordnet rundvisning i kassen og ser på, hvor du finder de mest brugte funktioner. Klik på billedet for nærmere forklaring:

Det kan måske se uoverskueligt ud ved første øjekast. Fortvivl ikke. Herunder kan du læse nærmere om, hvordan kassen fungerer. Enkelte af funktionerne findes der uddybende artikler omkring. Dem vil vi henvise til, så du let kan finde dem.

Relevante guides

Se flere links til hjælpeguides længere nede i artiklen...

Bogføring via kalenderen

Når du har haft en kunde til behandling af en ydelse, går du til din Kalender (Booking). I selve aftalen klikker du på det lille dankortsymbol:

Dette leder dig i kassen, hvor ydelsen sætter sig selv ind på en varelinje. Hvis kunden har haft flere tider efter hinanden, sættes også disse ind.

Obs! Hvis kunden har klippekort eller gavekort, der skal indløses, skal du følge guiderne, herunder (når du har taget kunden i kassen via kalenderen):

Skal kunden yderligere købe produkter, kan du tilføje disse på de næste varelinjer ved at indsætte varenummeret. Klik evt. på den lille kikkert, for at søge efter en vare, hvis du ikke kan huske varenummeret:

Du kan nu vælge, hvilken eller hvilke betalingstyper kunden skal betale med. Beløbet ud for "Tilbage" skal gå i 0.

Obs! Hvis der, som herunder, står et beløb ud for "Tilbage" , vil dette generere en fejlbon. På kassebonen vil det fremgå som et returbeløb, der i systemet vil betyde, at der har været en kontant udveksling mellem dig og kunden.


Vær især opmærksom på dette ved indløsning af Gavekort, hvor du skal huske at 'ændre beløbet" (se guiden).

Dette er den helt klassiske måde at bogføre en fast kunde på, når de har haft en booking.

Hvis du vælger kredit, fordi kunden betaler senere, kan du sætte flueben i Opret faktura. Da sendes en faktura til kundens (eller en pårørendes) mailadresse, hvis denne er skrevet ind på kundens stamkort.

Hvis du ikke sætter flueben, i "Opret faktura", vil den lægge sig i Økonomi -->Faktura, hvor du senere vil kunne samle dem på én faktura. Dette er kun muligt, når betalingstypen "Kredit" er valgt.

Du kan nu gennemføre salget ved at klikke på Bogfør.

Se også guiderne:

Bogføring af en strøgkunde

Du får måske også kunder direkte ind fra gaden, der ønsker at købe et produkt eller en ydelse. Dem kan du ikke bogføre via kalenderen, da dette kræver, at kunden er oprettet med et kundestamkort.

Her går du til Kassen (1) --> Vælger KVIKKUNDE (2) --> Indsætter varenummer (klik evt. på kikkert for søgning) (3) --> Vælger betalingstype (4) --> Bogfører (5):

En kvik-kunde kan fx også være en kunde, der kommer ind og skal købe et Gavekort.

Andre scenarier

Hvis betaleren er et forsikringsselskab eller en kommune, skal denne have sit eget kundestamkort for at kunne faktureres. Find mere i følgende guider:


Besvarede dette dit spørgsmål?