Det er muligt at oprette og udsende analyseskemaer til dine kunder. Med et analyseskema har du f.eks. mulighed for at modtage feedback fra dine kunder ved at oprette og udsende et kundetilfredshedsskema.
Indhold:
Oprettelse af analyseskema
Gå til Menu --> Analyser
Klik på Opret ud for Skemaer
Angiv Beskrivelse af analyseskemaet i Tekst feltet. (Beskrivelsen er kun til internt brug – kunder vil ikke kunne se beskrivelsen)
Klik på Gem
Klik på Tilføj for at tilføje et spørgsmål til dit analyseskema.
Nummer: angiver i hvilken rækkefølge spørgsmålet bliver vist
Spørgsmål: angiv hvilket spørgsmål der skal benyttes i analysen. For hjælp til oprettelse af spørgsmål se hjælpepunkt: Oprettelse af spørgsmål til brug i analyseskema
Tekst: Dette felt kan f.eks. anvendes hvis man ønsker at opfordre kunden til at give tilladelse til markedsføring, eller til at skrive en afsluttende tekst på analyseskemaet til kunden. For eksempler på dette se hjælpepunkt: Analyseskema skabelon. Bemærk: Punktet er ikke nødvendigt for oprettelse af analyseskemaet.
Obligatorisk: angiv om spørgsmålet skal være obligatorisk dvs. om svar kræves før kunden kan gå videre i skemaet.
Visning: Vælg om spørgsmålet altid skal vises, eller om kun en bestemt gruppe kunder ud fra udvalgte kriterier skal have vist spørgsmålet. (Klik på listen for at se mulighederne)
OBS: Det skal bemærkes at der er forskel på punkterne: Avanceret ”Hop til” og ”Hop altid til”:
Hop altid til: Vælg om der skal være ”Hop” i skemaet dvs. at du kan vælge, at kunden skal hoppe over nogle af spørgsmålene hvis tidligere svar i skemaet gør spørgsmålet irrelevant. Hop altid til betyder at uanset hvilken svarmulighed, der vælges, så hoppes der til et specifikt spørgsmål.
Avanceret (Hop til): Betyder at én svarmulighed udløser et hop til et specifikt spørgsmål.
For eksempel på funktionen Hop til se hjælpepunkt: Analyseskema skabelon
Når kriterierne, for spørgsmål 1 er udfyldt, forsæt da med at tilføje spørgsmål og udfyld kriterier indtil sidste spørgsmål er nået. Når du har tilføjet alle spørgsmål til analyseskemaet, kan du ændre i den rækkefølge, du vil have spørgsmålene vist i ud for Nummer på hvert spørgsmål.
Husk at klikke på Gem hver gang du har tilføjet og udfyldt kriterier for et nyt spørgsmål. Gem-knappen findes øverst på siden:
Du kan altid teste dit analyseskema, før du sender det ud til dine kunder
Klik på Test skema. En ny fane åbnes med dit test skema, som dine kunder vil se det, når de skal besvare dit analyseskema.
Oprettelse af spørgsmål til brug i analyseskema
I systemet er foruddefineret 15 analyse spørgsmål, som du frit kan benytte i dit analyseskema. Du har desuden mulighed for at oprette dine egne spørgsmål:
Gå til Menu --> Analyser
Klik på Opret ud for Spørgsmål
Angiv dit spørgsmål ud for Tekst
Angiv spørgsmåls Type
Klik på Gem
Der kan vælges mellem 5 spørgsmålstyper. Hver spørgsmålstype gennemgås nedenfor:
[1] Tekst: Et åbent spørgsmål hvor kunden frit kan skrive sit svar. Vælg om kunden skal kunne skrive én linjes tekst eller flere linjers tekst:
Spørgsmålet vil ud for ovenstående kriterie vises i analyseskemaet som følgende:
[2] Drop down: Kunden får en liste, hvor der kan vælges én svarmulighed:
Spørgsmålet vil ud for ovenstående kriterie vises i analyseskemaet som følgende:
[3] Flere muligheder: Kunden kan markere flere svarmuligheder (afkrydsningsfelter):
Spørgsmålet vil ud for ovenstående kriterie vises i analyseskemaet som følgende:
[4] En mulighed: Kunden kan kun markere én svarmulighed:
Spørgsmålet vil ud for ovenstående kriterie vises i analyseskemaet som følgende:
[5] En mulighed, flere rækker: Kunden kan markere én svarmulighed ud for hver række i en tabel:
Spørgsmålet vil ud for ovenstående kriterie vises i analyseskemaet som følgende:
Udsendelse af analyseskema
Gå til Menu --> Analyser
Klik på Udsendelse ud for det analyseskema du ønsker at udsende
Klik på [Opret] under udvælgelsesfiltrering
Vælg hvilke kriterier der skal aktivere dit analyseskema. Du kan vælge, at skemaet skal sendes når kunden har betalt for noget inden for en Kategori, Varegruppe eller en bestemt Vare. På denne måde kan du målrette dit spørgeskema til kunderne. Du kan f.eks. lave flere forskellige skemaer så kunderne får forskellige skemaer afhængigt af hvilken ydelse eller produkt de har købt hos dig.
Klik på Gem
Angiv antallet af Karensdage. Med karensdage kan du vælge hvor lang tid der skal gå imellem at en kunde får et spørgeskema fra dig. Sættes karensdage fx til 180 dage får kunden kun ét spørgeskema inden for de næste 180 dage uanset hvor mange gange kunden handler hos dig.
Klik på Gem
Til analyseskemaet er der i systemet foruddefineret en standard e-mail tekst du kan benytte, når analyseskemaet skal udsendes til dine kunder. I e-mail teksten er der indsat tre variabler: $firstname$ (kundens fornavn indsætte automatisk i e-mailen), $skemalink$ (linket til dit spørgeskema indsættes automatisk) og $egetnavn$ (dit kliniknavn indsættes automatisk i e-mailen)
OBS! Du er velkommen til selv at tilføje eller slette information i e-mail teksten. Dog skal du være opmærksom på at variablen $skemalink$ skal være i e-mail teksten, ellers vil kunden ikke kunne besvare analyseskemaet.
Sæt flueben ud for Aktiv for at aktivere og udsende dit analyseskema
Klik på Gem
Når du har aktiveret dit analyseskema vil det blive udsendt på e-mail til de kunder der er omfattet af dine opstillede kriterier. Har du f.eks. valgt Kategori: Ydelse, som kriterie vil analyseskemaet blive udsendt til de kunder der, fra udsendelsestidspunktet, køber en ydelse hos dig.
Bemærk: Analyseskemaet sendes først afsted til kunden, når kundens transaktion er gennemført i kassen.
Analyseskema besvarelser
Når en kunde har besvaret dit udsendte spørgeskema oprettes der et punkt i Log.
Gå til Menu --> Log
Vælg Hændelsestype: Kunden har udfyldt spørgeskema
Du kan nu se en oversigt over hvilke kunder, der har besvaret dit analyseskema. For at se en kundes besvarelse:
Klik på kundens navn for at komme til kundestamkortet
Scroll ned til Historik
Klik på Analyser
Klik på datoen for den analyse kunden har udfyldt, du ønsker at se.
Kundens analyseskema besvarelse vises som en smiley på kundens næste booking. Smiley typen vil afhænge af kundens besvarelse og tilfredshed:
Smileyerne er fordelt på følgende pointscore:
Analyseskema rapporter
Det er muligt at opbygge en rapport, som viser de samlede resultater for alle kundebesvarelser for et helt analyseskema eller udvalgte spørgsmål.
Gå til Menu --> Analyser
Klik på [Opret] ud for Rapporter
Angiv Beskrivelse af rapporten
Angiv datointerval for hvilke datoer rapporten skal omfatte.
Klik på Gem
Tilføj spørgsmål/kundedata. Du kan f.eks. vælge at tilføje alle analyseskemaer med besvarelser, et bestemt analyseskema, et bestemt spørgsmål eller kundedata
Når du har klikket på Gem får du vist en rapport på analyseskemaet ud for de kriterier du har valgt:
Tip: I rapporten kan du tilføje Kundedata som f.eks. Sidste medarbejder. Når du har udvalgt alle kriterierne til din analyserapport, kan du bruge Filter. Ved at sætte flueben i Filter ud for fx en medarbejder under punktet Sidste medarbejder, vises kundetilfredsheden for den medarbejder der sættes flueben ud for. |
Analyseskema skabelon
Når du opretter et nyt analyseskema har du mulighed for at vælge en standard skabelon f.eks. Generel tilfredshedsskema. Denne skabelon hjælper dig med at måle tilfredsheden hos dine kunder. Du er velkommen til at tilpasse skabelonen til din klinik ved at tilføje, redigere, eller slette punkter.
Vælger du at benytte en skabelon, er analyseskemaet foruddefineret med en række spørgsmål med nummer, visning, hop til og eventuel tekst. Dvs. at skabelonen er klar til at blive udsendt med det samme og du behøver derfor ikke tilføje eller ændre noget. Du er dog velkommen at redigere i analyseskemaet og tilpasse det til netop din klinik, før du udsender det.





























