Spring videre til hovedindholdet

Sådan sender du Kvik-kampagner/onetimere (nyhedsbreve)

Denne guide beskriver, hvordan man kan anvende CBITs marketingmodul til at udsende kampagner via SMS og e-mail.

Christian P avatar
Skrevet af Christian P
Opdateret for over en måned siden

BEMÆRK AT CBIT A/S IKKE PÅTAGER SIG ANSVARET FOR EVENTUELLE FEJL VED OPSÆTNING OG UDSENDELSE AF TRIGGER SKABELONER, SAMT HVAD DETTE EVENTUELT MÅTTE MEDFØRE AF TABT OMSÆTNING, AFSENDTE SMS'ER MED MERE. DET ER DIT ANSVAR AT CHECKE, AT ALT ER KORREKT OPSAT, INDEN DU AKTIVERER OG UDSENDER TRIGGEREN.

Indhold:


Generel introduktion

CBITs marketingmodul giver mulighed for at oprette kampagner med tilbud og andre beskeder til kunderne. Kampagnerne kan enten sendes øjeblikkeligt eller på et bestemt tidspunkt. Desuden kan de sendes via SMS eller e-mail.

Vi skelner mellem to typer kampagner, hvor den ene kaldes "trigger" og den anden kaldes "kvik-kampagne":

  • Kvik-kampagnen sender markedsføring ud til alle dine kunder, som du har tilladelse til at sende markedsføring til. Du har mulighed for at vælge kun at sende SMS, kun at sende e-mail eller begge dele.

  • En trigger har en mere kompleks konfiguration, men også flere muligheder. Ved brug af en trigger kan du sende målrettede kampagner ved at udvælge kunder baseret på visse kriterier, såsom at de har fået en specifik behandling inden for en vis periode, at de har købt et specifikt produkt eller at de er medlem af en bestemt kundegruppe, for at nævne nogle få.

OBS! Denne guide gennemgår alene oprettelse af Kvik-kampagner. For at læse mere om triggere, gå til guiden Opsætning af triggermails og -sms'er (fx nyhedsbreve).

For at kunne sende markedsføring skal du sørge for, at der er givet overordnet tilladelse til at sende SMS'er og/eller e-mails. Gå til Konfiguration --> Kommunikation og sørg for, at der er flueben ved E-mail og SMS.

Hvis du ønsker at sende længere SMS'er (mere end 160 tegn), skal du også sørge for, at "Aktiver lange SMS" er markeret. Bemærk, at der er en omkostning forbundet med hver SMS, der sendes (0,96 kr./SMS). Udsendelse af e-mails er gratis.

For at en medarbejder skal kunne udsende markedsføring, kræver det, at medarbejderen har rettigheder til det under Medarbejdere --> Konfiguration af roller --> og at der er afkrydset i "Markedsføring". Se hjælpeguiden "Sikkerhedsroller", hvis du har brug for hjælp til denne opsætning.

Udsendelse af SMS

Gå til Menu --> Marketing --> Kvik SMS

Her kan du udfylde SMS-beskeden:

mceclip18.png

Vær opmærksom på, at det koster 0,96 kr./SMS. Én SMS kan indeholde 160 tegn. Hvis du overskrider 160 tegn, opkræves der for 2 SMS'er.

Obs! Hvis du ikke har aktiveret lange SMS'er (Konfiguration --> Kommunikation --> Aktiver lange SMS), vil SMS'en ikke blive sendt, hvis de 160 tegn overskrides.

Når du har skrevet SMS'en, klikker du på "Send". SMS'en vil nu blive sendt til alle dine kunder.

Udsendelse af e-mails og SMS til alle kunder

Gå til Menu --> Markedsføring --> Opret Kvik-kampagne

Når du har klikket på "Opret Kvik-kampagne", vil markedsaktiviteten "Onetime" fremgå øverst på listen. Klik på denne.:

Markedsaktivitet

Oprettet: viser hvornår kvik-kampagnen er oprettet.

Antal: viser, hvor mange kunder der vil modtage markedsføringen. (Det ovenstående billede er taget fra et test-system, derfor står der kun 2).

Udvælgelse: Kvik-kampagner sendes ud til alle kunder, der har givet tilladelse marketing.

Aktiveret: viser tidspunkt og dato for, hvornår markedsføringen er blevet sendt.

Beskrivelse: intern beskrivelse, kan ikke ses af kunderne.

Kommunikation

SMS + E-mail: Disse to punkter afgør, hvordan markedsføringen sendes ud. Du kan vælge mellem Frakoblet, 1, 2 og 3, hvor tre er den højeste prioritet. Hvis du vælger Frakoblet, bliver markedsføringen under ingen omstændigheder sendt på denne måde. Hvis du vælger 3, vil denne metode foretrækkes fremfor den anden.

For eksempel:

Du vælger 3 for e-mails og 2 for SMS. Da vil der blive sendt e-mails til alle kunder med en e-mailadresse. Men de kunder der mangler en e-mailadresse, vil i stedet modtage en SMS. Hvis både SMS og e-mail står på 3, vil både SMS og e-mail blive sendt.

OBS: Vær opmærksom på, at det koster 0,96 kr. pr. sendt SMS. E-mails er gratis.

Kundegruppe: Alle kunder, der har tilladt marketing vil blive lagt i den valgte kundegruppe.

Indhold: SMS

Hvis du ikke har valgt Frakoblet for SMS, skal dette felt udfyldes med det, du ønsker at sende til kunden. Vær opmærksom på, at det koster 0,96 kr. pr. SMS. Én SMS kan kun indeholde 160 tegn. Hvis du overskrider 160 tegn, vil du blive opkrævet for 2 SMS'er. Hvis du ikke har aktiveret lange SMS'er (Konfiguration -> Kommunikation -> Aktiver lange SMS), vil SMS'en ikke blive sendt, hvis du overskrider 160 tegn.

Indhold: E-mail

I dette felt kan du skrive den tekst, du ønsker at sende til kunden. Der er ingen begrænsning på pladsen for udsendelse af e-mails, og det er gratis at sende markedsføring via e-mail. Du kan tilføje billeder, ændre skrifttype, indsætte links osv. på samme måde som i Word. For at se, hvad de forskellige ikoner betyder, kan du holde musen over ikonet, og der vil komme en kort beskrivelse frem. Hvis du ønsker at tilføje billeder, anbefaler vi, at du bruger en JPEG-fil og indstiller billedets bredde til 525.

For at se, hvordan markedsføringen vil se ud, skal du gemme markedsføringen og klikke på "Fremvis".

Du har forskellige muligheder for design og links i markedsføringen:

Brug eget design: Hvis du ikke ønsker at bruge logo og kontaktinformation, der automatisk bliver lagt ind i markedsføringen, skal du markere dette.

Direkte link til online booking: Du kan linke direkte til online booking eller til specifikke behandlinger i online bookingen.

Aktivering

Dette felt viser, hvornår kampagnen bliver sendt:

Du kan selv vælge dato og tidspunkt for udsendelse. Klik på "Gem" og derefter på "Udfør" for at sende til alle kunder eller "Hurtigst muligt til test e-mail/sms" for at sende en test til dig selv.


Besvarede dette dit spørgsmål?