Spring videre til hovedindholdet

Returregninger

Har du fået en afregning retur fra Regionen? Her har du nogle eksempler på, hvordan en afregning kan rettes i forskellige situationer.

Christian P avatar
Skrevet af Christian P
Opdateret for over 5 måneder siden

Indhold:


For mange behandlinger/faktorer opbrugt

I dette tilfælde skal kassebonen ikke sendes ind til regionen igen, men derimod skal kunden betale det fulde beløb.

  1. Søg kassebonen frem på afregningslisten (se ”Tidligere afregninger” afsnittet for at finde denne).

  2. Vælg Returnér linket ud for den specifikke kassebon.

  3. Klik Bogfør i kassen for at udligne/returnere den originale kassebon. Hvis kassen ikke er åbnet, skal den først åbnes, og man skal derefter gentage trin 1 til 3.

  4. Find herefter kundens behandling i kalenderen. Behandlingen er blevet åbnet igen pga. returneringen, så den kan trækkes i kassen igen. Husk at rette ydelsestypen til, så kunden betaler fuldt beløb, og bogfør kassebonen som normalt.

Mangler fodstatus på dato (fodstatus ikke indsendt)

Hvis fodstatussen ikke er blevet indsendt endnu, kan denne indsendes med korrekt dato og derefter kan bonen gensendes til næste afregning. Fodstatus kan gensendes fra patientens stamkort under fodstatusskema - her finder du den ønskede fodstatus, og når du klikker på gensend kommer der pop-up hvor du kan vælge dato fodstatus skal indsendes.

Mangler fodstatus på dato (fodstatus indsendt med anden dato)

Hvis fodstatussen allerede er blevet indsendt til Fodstatushotellet, skal kassebonen i stedet laves på den dato, hvor fodstatussen er blevet indsendt.

  1. Søg kassebonen frem på afregningslisten.

  2. Vælg Returnér linket ud for den specifikke kassebon.

  3. Tryk Bogfør i kassen for at udligne/returnere den originale kassebon. Hvis kassen ikke er åbnet, skal den først åbnes, og man skal derefter gentage trin 1 til 3.

  4. Find herefter kundens behandling i kalenderen. Behandlingen er blevet åbnet igen pga. returneringen. Flyt behandlingen i kalenderen, så dens dato passer med den dato, fodstatussen er blevet indsendt til Fodstatushotellet. Træk den i kassen igen, og bogfør som normalt.

  5. Den nye kassebon med den korrekte dato bliver nu automatisk indsendt med næste afregning.

Forkert risikogruppe beregnet ud fra fodstatus

Er din fodstatus beregnet forket, og kunden dermed sendt ind i forkert risikogruppe, kan du gå ind i kundens stamdata, på fodstatusskema, tilrette, og tjekke at risikogruppe nu bliver korrekt. Når fodstatus med korrekt risikogruppe er indsendt kan bon gensendes fra overblikket over afsendte afregninger.

Forkert henvisning på afregning

CBIT vil som udgangspunkt altid vælge den nyeste henvisning, når der skal afregnes til regionen. Ligger der flere henvisninger på en kunde, og er dette derfor regionen har afvist afregning, så kan du selv på patientens stamkort slette en henvisning. Under fodterapi klikker du på skraldespandsikonet ved henvisningen, her kommer så et pop-up vindue hvor du kan slette den forkerte henvisning. Herefter kan afregning så gensendes.

Gensend afregning

Når du har lavet rettelser kan du gensende en afregning igen fra Menu --> Økonomi --> EDIFACT --> Afregninger. Her kan du søge kunden frem ved at søge på navn, når du har fundet den ønskede afregningen, trykker du på Gensend og afregningen vil komme med næste gang der sendes til regionen.

Besvarede dette dit spørgsmål?