Indhold:
Introduktion
Med bonussystemet kan dine kunder optjene bonus, der kan benyttes som betalingsmiddel i kassen. Hver gang dine kunder køber en vare eller ydelse kan en %-del af købet opspares som bonus, der senere kan benyttes til betaling.
Når en kunde har optjent bonus, kan dette indløses manuelt via kassen. Du angiver selv hvor meget bonus, kunden skal indløse ved hver transaktion. Kundens bonussaldo kan altid ses via kassen eller på kundens stamkort.
Det skal bemærkes, at denne funktion skal indløses manuelt i kassen af ekspedienten ved "udbetaling" af bonus.
Opsætning af bonussystem
Før bonussystemet kan tages i brug, er der en række funktioner, der skal oprettes og opsættes korrekt:
Gå til Menu --> Økonomi --> Kontoplan
Opret en ny konto, du kalder for ”Bonus”
Vælg Drift ud for Type
Vælg U ud for Moms.
Gå til Menu --> Konfiguration --> Bonussystem
Sæt flueben ud for Aktiver bonussystem
Angiv Bonus ud for Beskrivelse
Angiv en udløbsperiode f.eks. 1 år = 1Y eller 5 år = 5Y (vi anbefaler 3 år)
Angiv konto Bonus ud for Konto (drift, brug)
Sæt eventuelt flueben ud for Udskriv status på kassebon, hvis kunden skal kunne se sin bonus saldo på bonen.
Klik på Gem
Gå til Menu --> Varer og ydelser
Opret ny varegruppe ”Bonus” og vælg kontoen "Bonus" ud for Finanskonto, salg. I dette eksempel har kontoen fået kontonummer 1130.
Klik på Gem
Gå til Menu --> Kunder --> Kundegrupper
Klik på Opret
Angiv kundegruppenavn "Bonuskunder"
Ønsker du, at bonussystemet gælder alle dine kunder, klikker du på "Indsæt alle" oppe i den blå fane.
Ønsker du i stedet, at bonusystemet skal gælde en særlig kundegruppe, kan der oprettes en trigger, som man kan vælge at sende eller ikke - kontakt evt. supporten for dette.
Sæt eventuelt flueben ud for "Opret automatisk kundegruppen på nye kunder". Vælges dette vil alle nye kunder der oprettes automatisk optjene bonus ved køb af udvalgte varer og ydelser.
Angiv ud for hver varegruppe hvor mange procent % dine kunder skal optjene i bonus pr. købt vare og/eller ydelse.
Angiv 100% i bonus ud for varegruppen Bonus. Dette giver os muligheden for at op/nedjustere en kundes bonus via kassen (se punkt: Justering af bonus saldo).
Sæt eventuelt flueben ud for Eksklusiv andre rabatter, hvis bonus ikke skal tildeles en varegruppe, hvor anden rabat er gældende.
Når kundegruppen Bonus er oprettet, skal eventuelle eksisterende kunder tilføjes til kundegruppen for at være med i bonusordningen. Du kan manuelt tilføje en kundegruppe til bonusordningen via kundestamkortet, eller du kan tilføje alle dine kunder til bonusordningen på én gang. For yderligere hjælp til dette se hjælpepunkt: Kundegrupper.
Optjening af bonus
En kunde optjener bonus ved at købe varer og/eller ydelser der er omfattet af bonusordningen.
Gå til Menu --> Kasse
Vælg en Kunde
Ud for Optjent bonus kan du se kundens nuværende bonus saldo.
Indtast varer og ydelser kunden ønsker at købe. Ud for kolonnen Bonus (%) vil du kunne se procentsatsen af varen eller ydelsens pris, som kunden vil optjene til sin bonuskonto.
Vælg en betalingstype
Klik til sidst på Bogfør
Kunden har nu fået tilføjet bonus til sin bonuskonto. Du kan se kundens bonus saldo ved at vælge kunden i kassen eller via kundes stamkort under feltet Historik --> Optjent bonus:
Indløsning af bonus
Når en kunde har optjent bonus kan dette benyttes som betaling for varer og ydelser i kassen. Du opstiller selv manuelt regler for hvornår og hvor meget bonus en kunde kan benytte pr. transaktion.
Gå til Menu --> Kasse
Vælg Kunde, som har optjent bonus.
Indtast varer og ydelser kunden ønsker at købe.
Ud for betalingstypen Bonus angiv det bonusbeløb kunden ønsker at indløse. Du kan vælge at indløs hele bonus beløbet eller kun en del af det. Hvis du kun vælger at indløse en del af kundens optjente bonus, skal du huske at vælge en betalingstype, til betaling for resten af købet.
Klik på Bogfør
Kundens optjente bonus, forbrug og saldo angives nederest på kundens bon hvis denne funktion er slået til (se opsætning af bonus system):
Justering af bonus saldo
Hvis en kunde har fået et forkert antal bonuspoint tildelt er det muligt via kassen at ned-/opjustere en kundes saldo dvs. tilføje eller trække bonus fra en kundes bonuskonto. F.eks. hvis en kundes bonus skal overføres til en anden kunde. Det kan også være at du har oprettet en ny varegruppe, som der endnu ikke er tilknyttet bonus til, og en kunde derfor ikke har modtaget bonus for et køb der var berettiget til bonus.
OBS: Husk at kunden skal være tilknyttet kundegruppen Bonuskunder for at kunne være en del af bonusordningen.
Opjustering af kundes saldo:
Gå til Menu --> Kasse
Vælg Kunde som skal have tilføjet bonus
Find og vælg varen Bonus redigering
Ud for Antal angives 1 med positivt fortegn for at angive en opjustering (tilføjelse) af kundens bonus konto
Ud for Pris angives bonus beløbet du ønsker at tilføje til kundens bonus konto.
Klik på betalingstypen kontant for at udligne totalbeløbet
Klik på Bogfør
Nedjustering af kundes saldo:
Gå til Menu --> Kasse
Vælg Kunde som skal have tilføjet bonus
Find og vælg varen Bonus redigering
Ud for Antal angives -1 (med negativt fortegn) for at angive en nedjustering (fratrækning) af kundens bonus konto
Ud for Pris angives bonus beløbet du ønsker at tilføje til kundens bonus konto.
Klik på betalingstypen kontant for at udligne totalbeløbet
Klik på Bogfør











